Sálat, kendôt egész évben hordhatunk évszaktól függetlenül. Nyakunk köré tekerjük, hogy melegítsen, orrunkig burkolózunk bele a hideg levegő elôl, vagy fejkendôként viseljük hőguta ellen.
Ezen praktikus funkciók mellett a sálaknak önkifejezô feladatuk is van. Sokkal erőteljesebben, mint más ruhadarabjaink esetén. A sállal, kendővel feltesszük az i-re a pontot: megadjuk a módját kinézetünknek. Nyakbavalónk szembetűnik mindenkinek, meghatározhatja stílusunkat, vagy egyszerűen képviselhetünk vele valamit vagy valakit.
Bár mind a sálaknak mind a kendôknek csak 2 oldalát látjuk, azok mégis rendkívül sokoldalúan hasznosíthatóak. Hogyan?
Tekintsük át nyakbavalóink KÉPESségeit!

Sálba burkolózott művészet
A művészek között kifejezetten népszerûek a sálak, kendők. Ők ösztönösen tudják: különlegességüket a tömegben elvegyülve is jelezniük kell.
A festők is gyakran ábrázolták magukat koruk szelfijein ezzel a ruhadarabbal (Lukács Ágnes: Piros sálas önarckép; Bertalan Albert; Émile Bernard; Éugene Delacroix), valamint Szőnyi István is ilyen kis sálban ábrázolta Munkácsy Mihályt egyik festményén. Közöttük a nyak köré font kendőnek gyakorlatiasabb funkciója is van. A festékkel való pepecselés ritkán marad nyomok nélkül. A művészek arca, nyaka, haja, gyakran szeme is kap ízelítőt az alkalmazott festékből. Ezért különösen hasznos, ha mindig van kéznél (nyaknál) egy gyors segítség.
Rippl-Rónai József: Vörössapkás önarckép
A festészet és a sálak kapcsolata azonban nem áll meg itt!
A sálak gyakran jelennek meg központi elemként egyes festményeken (Vaszary János: Lány zöld selyemsállal, ciklámenes ablakban; Lukács Ágnes: Piros sálas kislány; Rippl-Rónai József: Lány piros masnival; Ernst Galériában elérhető ismeretlen orosz festő képe: Egy fiatalember portréja (1930-40); Holló László: Kendős lány műteremben; Farkasházy Miklós: Nő sárga kabátban)
https://assets.pinterest.com/ext/embed.html?id=199847302204874835
Rippl-Rónai József: Piros sapkás nőhttps://assets.pinterest.com/ext/embed.html?id=486107353511006373
Vastagh György: Zöldkendős menyecske
Festék a kendőkön
A képeket vászonra, majdhogynem ruhadarabra festik.
A speciális festőművészek, a selyemfestők, pedig pontosan arra: selyemre festenek.
A selyemfestészet már évezredek óta alkalmazott tudomány, melynek produktumai sokáig az ó- és középkori Kína titkaként egyedülálló portékának számítottak az európai piacokon.
Idővel aztán ezen művészeti ág is elterjedt Európa szerte. Az ilyen megmunkálással készült kendők kellemes szín- és formaviláguk miatt léleksimogató látványt nyújtanak. Alkotóik elismert művészek, akik erre a szakágra specializálódtak.
Mindkét alkotócsoport, a vászonra és a selyemre alkotók is festők. Mégis van különbség a kétféle produktum között: az egyik művet a falra, a másikat a nyakra tervezik.
Kompozíciójuk is ez alapján lett megalkotva.
De az sehova nincs leírva, hogy egy gyönyörû tájképet összecsavarva nem hordhatunk a nyakunkban is!
https://assets.pinterest.com/ext/embed.html?id=11822017761747059
Van Gogh: Éjszakai kávézóterasz

Claude Monet: Vízililiomok, festmény
Claude Monet: Vízililiomok, sál
A festmények új élete
Valószínű, se Monet, se Manet, de Van Gogh se gondolta, hogy az ő alkotásaik nem csak a falakon, hanem női nyakon is függeni fognak. A ruhatervezők fantáziájának semmi nem szab határt! Szerencsére! Egy gyönyörű festmény megjelenítése bármely női sálon vagy hajpánton az egyik legnagyszerűbb ötlet, amivel valaha előállhattak! A művészetet alkalmazni kell, nem csak galériákba zárni! A műalkotások ilyenformán élnek. S mi, akik viseljük ezeket a remekműveket általuk közelebb kerülhetünk az eredeti képhez, festőjéhez, s ahhoz a korszakhoz, amiben élt.
Régebbi korok festőit és munkásságukat általában jobban ismerjük, mint kortársainkét.
A legnépszerűbb festmény reprodukciós sálak is ilyen műalkotások alapján készülnek. Ezeknél a kendőknél a kép ismertsége mellett annak színhasználata is meghatározó. Nem véletlen, hogy a legkedveltebbek közé a Van Gogh, az impresszionista Manet és Monet, valamint a szecesszió stílusában alkotó Klimt festményeik alapján készült sálak tartoznak.
A XIX. század realista és impresszionista művészete olyan alkotásokat hagyott ránk, melyek a mai szemeket is gyönyörködtetik.

Örökre szépek
Ezek az alkotások különösen bátor színhasználatuk és az éles vonalak mellőzése miatt váltak jelentőssé és közkedvelté. A formákkal, a fény-árnyék hatásokkal, olykor a tényszerű ábrázolást is háttérbe szorítva, a festő érzelmeit, érzéseit is kinyilvánította. Éppen ezen jegyek által érvényesülnek nagyszerűen ruházatunk kiegészítőiként. Az alkalmazott színek a hangulatot, a kendő anyaga, szabása a stílust teremti meg.
A XIX. század második felében útjára induló, növényi indák természetesen kígyózó, stilizált formavilágát megjelenítő, a spanyolok “virágos művészete”, a franciák “új művészete” (art nouveau), vagyis a szecesszió a festmény reprodukciós sálak, kendők másik közkedvelt stílusa. Olyan festőművészek, mint Gustav Klimt, Henri de Toulouse-Lautrec, Alfons Mucha vagy a magyar származású Rippl-Rónai József képeivel gyakran találkozhatunk a “selyemvásznon”.
Természetesen más stílusirányzatok műremekei is (expresszionizmus, avantgard) visszaköszönhetnek egyes kendőkről.
Minél többször látunk valamit, annál jobban megismerjük azt. Egy igazi mesterművet nem lehet megunni: mindig lesz egy olyan részlet, amit addig nem vettünk észre. Naponta a nyakunkba véve egyet-egyet ezekből az alkotásokból lehetőségünk nyílik azok alapos megismerésére.
Alphonse Mucha: Zodiac, festményhttps://assets.pinterest.com/ext/embed.html?id=180003316356097532
Alphonse Mucha: Zodiac, sál
ÖRÖKség a változatosságban
Az évszázadok, de főleg az utóbbi 120-150 évben szabás- és anyagvariációk tömkelege vonult végig a kifutókon.
Szerencsére az emberek többsége, ha figyelemmel is kíséri a divatot, előtérbe helyezi saját ízlésvilágát és szépérzékét, mikor vásárlásra kerül a sor. Így viselheti néhány ikonikus ruhadarab az “Örök divat!” címet.
A sálak, kendők viselése is ebbe a kategóriába esik. Praktikusságuk miatt soha nem mennek ki a divatból. Sokszínűségük megunhatatlanságukat, az évszakok váltakozása pedig folyamatos megújulásukat garantálja.
A festmények megjelenése a kendőkön tovább erősíti azok örökértékűségét.
Mivel a Magical Blue sáljainak minősége biztosítja a hosszútávú hordhatóságot, ezért a tervezők a stílust, mintát is igyekeznek úgy megválasztani, hogy az ne ütközzön “divatos” akadályba. Ezért is bővítik folyamatosan a kendőkön, sőt, hamarosan hajpántokon is megjelenített festmények sorát, hogy mindenki rátalálhasson a személyiségéhez leginkább illőre.